Komentarze do artyku³u: Kto chce ataku na Iran?
średnim przekroju 120 mikronów
~!
2012-02-23 16:33:38
Pierwsze badania o charakterze naukowym zostaÅ‚y przeprowadzone przez profesora Donato Vitore z WydziaÅ‚u Medycyny Uniwersytetu w Bari w latach 1998-1999. Chusta zostaÅ‚a zeskanowana cyfrowo za pomocÄ… skanera wysokiej rozdzielczoÅ›ci. Prof. Vittore stwierdziÅ‚, że szczeliny pomiÄ™dzy poszczególnymi nićmi wÄ…tku i osnowy nie zawierajÄ… żadnych pozostaÅ‚oÅ›ci farby. DoprowadziÅ‚o to do konkluzji, że Oblicze nie powstaÅ‚o w wyniku zastosowania technik olejnych ani też technik akwarelistycznych, ponieważ kontury obrazu sÄ… ostre – widać to szczególnie we fragmentach przedstawiajÄ…cych oczy i usta oraz wÅ‚osy. Linie nie sÄ… rozmazane, co można by byÅ‚o zauważyć w przypadku wykorzystania akwareli wodnych.W 2004 roku powstaÅ‚a hipoteza, że tkanina jest wykonana z bisioru. Tego typu materiaÅ‚ nie nadaje siÄ™ do malowania gdyż włókna majÄ… gÅ‚adkÄ… i nieprzepuszczalnÄ… strukturÄ™ bÅ‚onnika i nie nasiÄ…kajÄ…. Tak wiÄ™c gdyby obraz byÅ‚ namalowany to jedynym miejscem koncentracji pigmentów powinny być przestrzenie pomiÄ™dzy włóknami a badania wykazaÅ‚y ich brak. Co prawda można zmienić naturalny kolor bisioru z ciemnobrÄ…zowego na miodowy za pomocÄ… sÅ‚abych kwasów (np. moczÄ…c go w kwasie cytrynowym) ale nie sÄ… dziÅ› znane techniki mogÄ…ce utworzyć tak szczegółowy obraz za pomocÄ… odbarwienia tkaniny.NastÄ™pne badania mikroskopowe i spektroskopowe przeprowadziÅ‚ w 2001 roku profesor Gulio Fanti z Uniwersytetu w Padwie (inżynieria mechaniczna i termiczna). PotwierdziÅ‚ on, że mamy do czynienia z bardzo cienkim materiaÅ‚em, utkanym z nici o Å›rednim przekroju 120 mikronów (dwanaÅ›cie setnych milimetra). Jest on cieÅ„szy od nylonu, syntetycznego włókna wyprodukowanego po raz pierwszy w 1945 r. Sposób tkania jest tradycyjny, a wiÄ™c prosty i nieregularny. IstniejÄ… puste przestrzenie pomiÄ™dzy nićmi, o wielkoÅ›ci od 150 do 350 mikronów. Fanti potwierdziÅ‚ wyniki doÅ›wiadczeÅ„ z 1971 roku, kiedy to Bruno Sammaciccia poddaÅ‚ ChustÄ™ dziaÅ‚aniu promieni Wood’a. To przenoÅ›ne urzÄ…dzenie umożliwia dziÄ™ki wbudowanemu filtrowi emisjÄ™ dÅ‚ugofalowego promieniowania nadfioletowego, niewidocznego dla ludzkiego oka. LampÄ™ Wood’a wykorzystuje siÄ™ do analizy dzieÅ‚ sztuki, np. do identyfikacji miejsc retuszy. Pigmenty farb silnie fluoryzujÄ… w ultrafiolecie. Obraz z Manoppello wykazuje fluorescencjÄ™ w lewym i prawym górnym rogu, w miejscach gdzie ojciec Klemens da Castelvechcio dokonaÅ‚ restauracji i umieÅ›ciÅ‚ jedwabne wstawki. Odnaleziono także Å›ladowe iloÅ›ci pigmentów w innych miejscach obrazu. Ich obecność może tÅ‚umaczyć zwyczaj przykÅ‚adania do oryginaÅ‚u licznych kopii w celu ich „uÅ›wiÄ™cenia”. Analiza obrazu w Å›wietle podczerwonym pokazaÅ‚a brak szkicu do rysunku i brak jakichkolwiek korekt.Jak wynika z badaÅ„ przeprowadzonych przez prof. dr hab. Jana S. Jaworskiego (Uniwersytet Warszawski) i prof. Giulio Fanti (Uniwersytet w Padwie) obraz z Manoppello posiada inne interesujÄ…ce atrybuty. Jednym z nich jest jego trójwymiarowość - inna jednakże niż relikwi z Turynu, lepiej widoczna, gdy analizuje siÄ™ negatyw fotografii Chusty. Badania wykonano za pomocÄ… oprogramowania Brice 4.0, wykazaÅ‚y one niezwykłą zbieżność charakterystycznych punktów na obu wizerunkach.
http://www.manoppello.eu/index.php?go=badania
Wydawca portalu HOTNEWS.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶ci zamieszczane przez u¿ytkowników tej¿e strony. Osoby zamieszczaj±ce wypowiedzi naruszaj±ce prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mog± ponie¶æ z tego tytu³u odpowiedzialno¶æ karn± lub cywiln±.
