Notice: Undefined variable: wyswietl in /home/srv96109/domains/hotnews.pl/public_html/forum/naglowek.php on line 52

Notice: Undefined variable: edytor in /home/srv96109/domains/hotnews.pl/public_html/forum/naglowek.php on line 60

Dodawanie komentarza

Do tematu: Hipoteza kolizji.

Notice: Undefined index: userinfo in /home/srv96109/domains/hotnews.pl/public_html/body_logowanie.php on line 2

Komentarze do artyku³u: TAWS byÅ‚ aktywny i nie ostrzegÅ‚

POKA¯ WSZYSTKIE W¡TKI

Hipoteza kolizji.

~US Navy(emeryt)

2010-04-28 17:22:25

Czy polski Tu-154M, chcąc uniknąć kolizji z rosyjskim wojskowym Iłem-76, wpadł w turbulencje wywołane przecięciem trajektorii lotu obu maszyn?
   Jedna z wersji rozważana przez Å›ledczych zakÅ‚ada, że do katastrofy z 10 kwietnia pod Katyniem doszÅ‚o na skutek tego, że na kursie polskiego Tu-154M znalazÅ‚ siÄ™ rosyjski samolot wojskowy IÅ‚-76. To tÅ‚umaczyÅ‚oby, dlaczego mjr Arkadiusz Protasiuk zdecydowaÅ‚ siÄ™ na gwaÅ‚towne obniżenia kursu samolotu: chciaÅ‚ w ten sposób uniknąć kolizji z potężnym transportowcem, który znalazÅ‚ siÄ™ tuż nad prezydenckim tupolewem. Kapitan zdoÅ‚aÅ‚ wyprowadzić maszynÄ™ z turbulencji na prostÄ…. NiesÅ‚ychanie trudny manewr zapewne zakoÅ„czyÅ‚by siÄ™ powodzeniem. Gdyby nie drzewa.
   Polscy prokuratorzy badajÄ… wszystkie możliwe wersje przyczyn i okolicznoÅ›ci zaistnienia katastrofy lotniczej na lotnisku Siewiernyj, w tym prawidÅ‚owość postÄ™powania osób odpowiedzialnych za kierowanie ruchem lotniczym – potwierdzili wczoraj w rozmowie z “Naszym Dziennikiem” przedstawiciele Prokuratury Generalnej i Naczelnej Prokuratury Wojskowej.
   Wszystkie wÄ…tki, które siÄ™ pojawiÅ‚y, sÄ… odnotowywane i podlegajÄ… procesowej weryfikacji – mówi pÅ‚k Zbigniew Rzepa, rzecznik prasowy Naczelnej Prokuratury Wojskowej, pytany, czy badany jest wÄ…tek, że przyczynÄ… katastrofy polskiego Tu-154M mogÅ‚a być chęć unikniÄ™cia kolizji z rosyjskim samolotem. – Jeżeli coÅ› wyszÅ‚o, jest badane, żadna z tych informacji nie jest pozostawiona sama sobie – podkreÅ›liÅ‚ prokurator.
   Hipoteza, że lot prezydenckiego samolotu mógÅ‚ kolidować z rejsem rosyjskiego iÅ‚a, pojawiÅ‚a siÄ™ po tym, jak stwierdzono, że godzina katastrofy jest wczeÅ›niejsza, niż to pierwotnie podawano, i do wypadku mogÅ‚o dojść co najmniej kilkanaÅ›cie minut wczeÅ›niej. A jak wiadomo z doniesieÅ„ po tragedii, na lotnisku Siewiernyj próbowaÅ‚ wczeÅ›niej lÄ…dować rosyjski wojskowy transportowiec. Czas tej próby również nie jest precyzyjnie okreÅ›lony. Podawane sÄ… wartoÅ›ci od piÄ™tnastu minut do pół godziny przed przyjÄ™tÄ… na 8.56 polskiego czasu godzinÄ… katastrofy tupolewa. Podawane sÄ… również informacje o kilkakrotnym podejÅ›ciu IÅ‚a-76 do lÄ…dowania (co zarazem tÅ‚umaczyÅ‚oby, dlaczego na poczÄ…tku pojawiaÅ‚y siÄ™ relacje Å›wiadków mówiÄ…ce o rzekomych wielokrotnych próbach podchodzenia do lÄ…dowania samolotu z prezydentem Lechem KaczyÅ„skim i 95 innymi osobami na pokÅ‚adzie). Czy podczas jednej z tych prób mogÅ‚o dojść do niebezpiecznego zbliżenia siÄ™ obu samolotów?
   Doktor inżynier Ryszard Drozdowicz z Politechniki SzczeciÅ„skiej podkreÅ›la, że podejÅ›cie do lÄ…dowania krążących nad lotniskiem samolotów regulujÄ… Å›cisÅ‚e procedury, których piloci muszÄ… bezwzglÄ™dnie przestrzegać, ponieważ ich niezachowanie grozi wypadkiem. – Jest to Å›cisÅ‚a procedura, która to reguluje, musi być ona bezwzglÄ™dnie przestrzegana, a peÅ‚nÄ… odpowiedzialność za procedurÄ™ kolejnoÅ›ci lÄ…dowania ponosi kontrola lotów – wskazuje.
   Drozdowicz przyznaje, że owszem, dochodzi do kolizji w sytuacjach, kiedy kilka samolotów oczekuje na lÄ…dowanie, ale “sÄ… to sytuacje bardzo specjalne, np. nie ma kontaktu wzrokowego, nie ma radaru, sÄ… fatalne warunki w powietrzu, zerowa widoczność w nocy lub mgÅ‚a”. Inżynier jest zdania, że nawet przy zaÅ‚ożeniu, że oba samoloty mogÅ‚y siÄ™ spotkać w powietrzu, nie to byÅ‚o przyczynÄ… katastrofy. – Wtedy podejmuje siÄ™ nadzwyczajne Å›rodki, np. nakazuje siÄ™ zmianÄ™ kursu i zmianÄ™ wysokoÅ›ci lub bezwzglÄ™dnie lÄ…dowanie maszynie, która może to natychmiast zrobić – mówi Drozdowicz. Uważa, że przyczyna byÅ‚a zupeÅ‚nie inna i wynikaÅ‚a z awarii Tu-154, a warunki meteorologiczne nie byÅ‚y wówczas krytyczne.
   Z kolei inny ekspert, Grzegorz HoÅ‚danowicz, redaktor naczelny miesiÄ™cznika “Raport – Wojsko, Technika, Obronność”, stwierdza, że mogÅ‚o dojść w takiej sytuacji i do katastrofy, oczywiÅ›cie przy zaÅ‚ożeniu, że te samoloty spotkaÅ‚y siÄ™ w powietrzu w tym samym czasie. HoÅ‚danowicz podkreÅ›la, że zbliżenie musiaÅ‚oby być w tej samej minucie, ponieważ przerwa czasowa już kilku minut powoduje, że np. turbulencje wywoÅ‚ywane przez silniki odrzutowe przestajÄ… mieć znaczenie. Drozdowicz zwraca ponadto uwagÄ™, że obie maszyny sÄ… podobnej wielkoÅ›ci: 50 m rozpiÄ™toÅ›ci skrzydeÅ‚ u IÅ‚a-76 i 40 m rozpiÄ™toÅ›ci u Tu-154.
   Obaj eksperci wskazujÄ…, że potwierdzenia takich przypuszczeÅ„ można szukać na zapisach czarnych skrzynek i zapisach rozmów rosyjskiego IÅ‚a-76 z wieżą kontrolnÄ…. Prokurator Rzepa, pytany, czy przesÅ‚uchano pilotów rosyjskiego transportowca w przedmiocie okolicznoÅ›ci ich lÄ…dowania na Siewiernym, odpowiedziaÅ‚, że nie wie, ale dodaÅ‚, że “prawdopodobnie bÄ™dÄ… przesÅ‚uchani”.
   Prokuratorzy przyznajÄ… ponadto, że “co do czasu katastrofy w chwili obecnej nie można jeszcze podać oficjalnie godziny, w której nastÄ…piÅ‚o zderzenie samolotu z ziemiÄ…, gdyż nadal trwajÄ… prace przy odczytywaniu rejestratorów samolotu Tu-154M o numerze bocznym 101″.
   1. Czy wojskowy IÅ‚-76 próbowaÅ‚ podchodzić do lÄ…dowania (drugi raz) niemal równoczeÅ›nie z polskim Tu-154M?
   2. Czy byÅ‚a to wojskowa wersja IÅ‚-76 typu AWACS A-50, zwana latajÄ…cym radarem, naszpikowana elektronikÄ… zdolnÄ… zakłócać pracÄ™ urzÄ…dzeÅ„ caÅ‚ego lotniska?
   3. Czy normalnÄ… procedurÄ… jest zezwolenie na rozpoczÄ™cie podejÅ›cia do lÄ…dowania w bliskiej koincydencji czasowej, w trudnych warunkach pogodowych, dwóm dużym odrzutowcom?
   4. Dlaczego IÅ‚-76 wykonaÅ‚ manewr paralelny do tego, który zrobiÅ‚ Tu-154M? Åšwiadkowie mówiÄ… o niskim locie z dużym przechyleniem na lewe skrzydÅ‚o, bardzo blisko ziemi.
   5. Czy to rutynowa procedura, że sÅ‚użby zabezpieczajÄ…ce sÄ… na miejscu dosÅ‚ownie chwilÄ™ przed lÄ…dowaniem polskiej delegacji? WedÅ‚ug oficjalnej wersji rosyjskiej, IÅ‚em-76 lecieli funkcjonariusze FSB, którzy mieli zabezpieczać polskÄ… delegacjÄ™. Zgodnie z planem Tu-154M miaÅ‚ lÄ…dować o godz. 8.30.
   6. Czy rutynowÄ… procedurÄ… w Rosji jest, że do zabezpieczenia wizyt miÄ™dzypaÅ„stwowych funkcjonariusze sÅ‚użb używajÄ… potężnej maszyny transportowej wykorzystywanej np. w Afganistanie?
   7. Czy takim iÅ‚em przyleciaÅ‚a do SmoleÅ„ska rosyjska ochrona w trakcie wizyty premiera Donalda Tuska?
   8. Dlaczego kontrolerzy lotów w SmoleÅ„sku, widzÄ…c że Tu-154M ma kÅ‚opoty z lÄ…dowaniem, nie Å›ciÄ…gnÄ™li wszystkich sÅ‚użb ratowniczych?
   AkcjÄ™ uruchomiono kilkanaÅ›cie minut po katastrofie.

ODPOWIEDZ



Wydawca portalu HOTNEWS.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶ci  zamieszczane przez u¿ytkowników tej¿e strony. Osoby zamieszczaj±ce wypowiedzi naruszaj±ce prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mog± ponie¶æ z tego tytu³u odpowiedzialno¶æ karn± lub cywiln±.



Nieprzerwanie od 2004 roku!

PARTNERZY:
Stanis³aw Michalkiewicz
Nasze kana³y RSS:
g³ówny
O NAS:
REKLAMA:
zobacz ofertê